![]() |
www.mevzuattakip.com.tr |
Bu Karar; fırın ve kafe olarak çalışan iş yerinin 20 metre karşısında ruhsat dışı satış yapan simitçi tezgahının kaldırılması talebine ilişkindir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK)
SAYI: 2021/351-S.21.562
BAŞVURU NO: 2020/89161
KARAR TARİHİ: 08/01/2021
TAVSİYE KARARI
BAŞVURAN: ... ....
BAŞVURUYA KONU İDARE: GAZİEMİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI
BAŞVURUNUN KONUSU: Ruhsat dışı faaliyet gösteren simit satış ünitesinin kaldırılması talebi hakkındadır.
BAŞVURU TARİHİ: 15/07/2020
I.BAŞVURANIN İDDİA VE TALEPLERİ
Başvuran dilekçesinde özetle, İzmir’de Gaziemir’de fırın ve kafe olarak çalışan iş yeri olduğunu, işyerinin 20 metre karşısında simitçi tezgahı bulunduğunu ve bu tezgahta su çay, kahve, meşrubat vb. ruhsat dışı şeylerin satıldığını, bunu fotoğraflı şekilde çok defa belediyeye bildirdiğini, belediyece hiç bir işlem yapılmadığını ve “denetime çıktık, görmedik” denildiğini, ne hikmetse onlar denetime çıkınca kişinin tezgahı kaldırdığını, Gaziemir’de belediyenin derneklere bu tezgahları 200, 300, 500 TL karşılığında aylık işgaliye alarak verdiğini, dernek sahiplerinin ise böyle yerlere adam bularak aylık 1000, 1500, 2000 TL’ye kiraya verdiğini, her 50 metrede bir simitçi tezgahı bulunduğunu ve hepsinde de benzeri satılmaması gereken şeylerin satılmakta olduğunu, belediyeye dilekçe vermesine rağmen sonuç alamadığını, CİMER’e hepsi de kanıtlı video çekimleri içeren en az 10 dilekçe yazdığını ama olumlu karşılık almadığını ifade ederek, bu tezgahların kaldırılmasını talep etmektedir.
II.İDARENİN BAŞVURUYA İLİŞKİN AÇIKLAMALARI
2.Kurumumuz tarafından bilgi-belge talebi yazısına istinaden Gaziemir Belediye Başkanlığı’ndan alınan 28.08.2020 tarih ve ... sayılı cevabi yazı ve ekte yer alan belgelerde özetle;
2.1. “Gevrek camekanı şikayeti ile ilgili olarak müdürlüğümüzce yapılan çalışmalar ekte gönderilmiştir”.
2.2. “…simit satışına ilişkin “Genel Şartname”nin 22. maddesi’nde “simit arabası kurulu olan satış noktalarına gerekli ruhsatın ve izinlerin alınması kaydıyla simit, boyoz, poğaça, vb. fırın ürünlerinin satışı için izin verilmiş olup bu tür işyerlerinde çay, içecek benzeri ürünlerin satışı için izin verilmemiştir.”
2.3. Ekte bulunan, 13.11.2019 tarihine ait zabıta tutanağında; gevrek-börek-simit büfesinin seyyar olarak ... plakalı minibüs içerisinde çay satışı yaptığının tespit edildiği, uyarı yapıldığı 11.11.2019 itibarıyla konunun takip altına alındığı, daha sonraki tarihlerde yapılan denetimlerde mahzurlu duruma rastlanmadığı tutanak altına alınmıştır”.
2.4. “…Akçay Caddesi ile 674. Sokak kesişiminde bulunan ... .... 30.12.2019 tarihinde müdürlüğümüzce denetlenmiş olup yapılan denetim esnasında çay, su, meyve suyu satışına rastlanılmamıştır.”
2.5. Dosyada farklı tarihlere ait tutanaklar bulunmakta olup iki Zabıta memuru tarafından tutulan 02.12.2019 tarihli Tutanakta “… Yapmış olduğumuz denetimlerde Simit arabasının altında bulunan kolide, meyve suyu bulunduğu ve satışı yapıldığı tespit edilmiş, yapılan uyarı sonucunda çeşitli gün ve saatlerde yapmış olduğumuz kontrollerde çay, meyve suyu satışının yapılmadığı simit arabasının etrafında bulunan bankların Gaziemir Belediyesine ait olduğu tarafımızdan fotoğraflanmak sureti ile tespit edilmiştir” ifadeleri yer almaktadır.
2.6. Cevabi yazı ekinde bulunan söz konusu simit satış yerlerine ait taşınmaz kira sözleşmesinin 14 üncü maddesinde fesih yetkisi şöyle düzenlenmiştir:
“Kiracının kira dönemi sona ermeden faaliyetini durdurması, işletme ruhsatının her ne sebeple olursa olsun iptal edilmesi veya taahhüdünü sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi hallerinde (taksitlerin süresinde ödenmemesi dahil) 2886 sayılı Kanunun 62. maddesine göre idare 10 gün süreli ihtarname ile durumu kiracıya bildirir ve ihtarnamede yazılı hususlara uyulmasını ister. İhtarnamede belirtilen 10. günün sonunda, yerinde yapılacak kontrolde, belirtilen hususlara uyulmadığı görülürse, kira sözleşmesi fesh edilerek kesin teminatı irad kaydedilir ve son bir yıl kira bedeli tazminat olarak tahsil edilir.
Bu sözleşmenin kiracıya yükümlülük getiren herhangi bir maddesinin ihlali sözleşmenin önemli ölçüde ihlali sayılır ve taşınmaz idarece hiçbir bedel ve tazminat ödenmeksizin teslim alınır.”
Bilgi ve açıklamalarına yer verilmiştir.
III.İLGİLİ MEVZUAT
3. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın, “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesinde; “Vatandaşlar… kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri hakkında, yetkili makamlara ve Türkiye Büyük Millet Meclisine yazı ile başvurma hakkına sahiptir… Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir.”,
4. 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun, “Kurumun görevi” başlıklı 5 inci maddesinde; “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla görevlidir”,
5. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun, “Belediyenin görev ve sorumlulukları” başlıklı 14 üncü maddesinde; “Belediye, mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla; imar, su ve kanalizasyon, ulaşım gibi kentsel alt yapı; coğrafî ve kent bilgi sistemleri; çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık; zabıta, itfaiye, acil yardım, kurtarma ve ambulans; şehir içi trafik; … ; ekonomi ve ticaretin geliştirilmesi hizmetlerini yapar veya yaptırır... Hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sırası, belediyenin malî durumu ve hizmetin ivediliği dikkate alınarak belirlenir.”
5.1. "Zabıtanın görev ve yetkileri" başlıklı 51 inci maddesinin birinci fıkrasında; “Belediye zabıtası, beldede esenlik, huzur, sağlık ve düzenin sağlanmasıyla görevli olup bu amaçla, belediye meclisi tarafından alınan ve belediye zabıtası tarafından yerine getirilmesi gereken emir ve yasaklarla bunlara uymayanlar hakkında mevzuatta öngörülen ceza ve diğer yaptırımları uygular.”,
6. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun “İşgal harcı” başlıklı II. Bölümünün; “Konu” başlıklı 52 nci maddesinde; “ Belediye sınırları içinde bulunan aşağıdaki yerlerden herhangi birinin satış yapmak veya sair maksatlarla ve yetkili mercilerden usulüne uygun izin alınarak geçici olarak işgal edilmesi, İşgal Harcına tabidir: 1. Pazar veya panayır kurulan yerlerin, meydanların, mezat yerlerinin her türlü mal ve hayvan satıcıları tarafından işgali, 2. Yol, meydan, pazar, iskele, köprü gibi umuma ait yerlerden bir kısmının herhangi bir maksat için işgali, 3. Motorlu kara taşıtlarının park etmeleri için il trafik komisyonlarının olumlu görüşü alınarak belediyelerce şehir merkezlerinde tesis edilen ve işletilen mahallerin çalışma saatleri içinde, taşıtlar tarafından işgali (Bisiklet ve motosikletler hariç) Yukarıda sayılan yerlerin izinsiz işgalleri mükellefiyeti kaldırmaz…”
7. 26490 sayılı Belediye Zabıta Yönetmeliğinin;
7.1. "Görevleri" başlıklı 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının “Beldenin düzeni ve esenliği ile ilgili görevleri” başlıklı (a) bendinde;
“ 1) Belediye sınırları içinde beldenin düzenini, belde halkının huzurunu ve sağlığını sağlayıp korumak amacıyla kanun, tüzük ve yönetmeliklerde, belediye zabıtasınca yerine getirileceği belirtilen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
3) Belediye karar organları tarafından alınmış kararları, emir ve yasakları uygulamak ve sonuçlarını izlemek,
6) Kanunların belediyelere görev olarak verdiği takip, kontrol, izin ve yasaklayıcı hususları yerine getirmek.
7) Belediye cezaları ile ilgili olarak kanunlar uyarınca belediye meclisi ve encümeninin koymuş olduğu yasaklara aykırı hareket edenler hakkında gerekli işlemleri yapmak.
23) 13/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ile verilen görevleri yerine getirmek…”,
7.2. "Yetkileri" başlıklı 11 inci maddesinin birinci fıkrasında; “Belediye zabıtası; kanun, tüzük, yönetmeliklerin ve yetkili belediye organlarının yüklediği görevleri yerine getirebilmek için belediye sınırları içinde;
d) Umumi yerlerde belediye nizamlarına aykırı olarak seyyar satışta bulunan kimseleri ve başkalarının ticarethane önlerini de kapatacak şekilde yaya kaldırımlarını, izinsiz işgal edenleri men eder,
8. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararname’ye dayanılarak çıkarılan “İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik”in “İşyerlerinde aranacak genel şartlar” başlıklı 5 inci maddesinde;
“İşyeri açma ve çalışma ruhsatı verilen işyerleri aşağıda belirtilen şartları taşımak zorundadır:
a) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili olarak mevzuatta öngörülen tedbirlerin alınmış olması,
b) 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamına giren gayrimenkullerin, tapu kütüğünde mesken olarak gösterilen bağımsız bölümlerinde sinema, tiyatro, kahvehane, gazino, pavyon, bar, kulüp, dans salonu ve benzeri eğlence ve toplantı yerleri; fırın, lokanta, pastane, süthane gibi gıda ve beslenme yerleri; imalathane, boyahane, basımevi, dükkan, galeri ve çarşı gibi işyerlerinin açılması hususunda kat maliklerinin oy birliği ile karar alması, Tapuda iş yeri olarak görünen yerlerde, umuma açık istirahat ve eğlence yeri açılması durumunda yönetim planında aksine bir hüküm yoksa, kat maliklerinin oy çokluğu ile aldığı kararın bulunması,
d) Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinde genel asayiş ve güvenlik yönünden yetkili kolluk kuvvetinin görüşünün alınmış olması,
e) Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin, patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler üretilen, satılan, kullanılan, depolanan yerler ile gaz dolum tesislerine mevzuatın öngördüğü uzaklıkta bulunması,
g) Karayolu kenarındaki işyerleri için karayolu trafik güvenliğinin sağlanmış olması,
h) Umuma açık istirahat ve eğlence yerleri; patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı maddelerin üretildiği, satıldığı ve depolandığı işyerleri; otuz kişiden fazla çalışanın bulunduğu her türlü işyerleri, ana giriş kapıları dışında cadde ve sokağa doğrudan bağlantısı olmayan ve birden fazla işyerinin bir arada bulunduğu iş hanı, çarşı ve benzeri işyerlerinde yangına karşı gerekli önlemlerinin alındığını gösteren itfaiye raporunun alınması, diğer işyerlerinde ise yangına karşı gerekli tedbirlerin alınmış olması,
ı) Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinden meyhane, bar, kahvehane, kıraathane, elektronik oyun merkezi ile açıkta alkollü içki satılan işyerlerinin okul, yurt, mabet bina ve tesislerine mevzuatın öngördüğü uzaklıkta bulunması,
k) Engellilerin işyerine giriş ve çıkışları için gereken kolaylaştırıcı tedbirlerin alınmış olması,
l) Yabancı uyrukluların işyeri açması ve çalıştırması konusunda, yabancılarla ilgili mevzuat hükümlerine uyulması,
n) (Ek: 29/6/2010 – 2010/671 K.)Yanıcı ve parlayıcı madde kategorisindeki sıvıların depolanması amacıyla kullanılan tesis ve düzeneklerde, işyeri açma ve çalışma ruhsatında kayıtlı hacimden fazla ve başka kategoriden sıvı depolanmaması, bu tesis ve düzeneklerde gerçekleştirilecek tadilatların ruhsata işlenmeden faaliyete geçirilmemesi.
8.1. “İşyeri açılması” başlıklı 6 ncı maddesinde;
“(Değişik birinci fıkra: 19/3/2007 – 2007/11882 K.) Yetkili idarelerden usulüne uygun olarak işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmadan işyeri açılamaz ve çalıştırılamaz. İşyerlerine bu Yönetmelikte belirtilen yetkili idareler dışında diğer kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili meslek kuruluşları tarafından özel mevzuatına göre verilen izinler ile tescil ve benzeri işlemler bu Yönetmelik hükümlerine göre ruhsat alma mükellefiyetini ortadan kaldırmaz. İşyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmadan açılan işyerleri yetkili idareler tarafından kapatılır. İşyeri ruhsatları yetkili idarelerin en üst amiri veya görevlendireceği yetkili tarafından bu Yönetmelikte öngörülen sürede imzalanır; ruhsat için ayrıca, meclis veya encümen tarafından bir karar alınmaz. Ruhsat, Örnek 5’te yer alan bilgileri içerecek şekilde düzenlenir. İşyeri açmak isteyen gerçek veya tüzel kişiler, işyerlerini bu Yönetmeliğe uygun olarak tanzim ettikten sonra Örnek 1 ve 2’de yer alan durumlarına uygun formu doldurarak yetkili idareye başvurur. Bu Yönetmeliğe göre yapılacak her türlü ruhsat başvurusunda, müracaat sahibine başvuruyu kabul eden görevlinin adı, soyadı ve unvanı ile başvurunun yapıldığı tarih ve saati gösteren Örnek 6’da yer alan alındı belgesi verilir. Ayrıca, başvuru ve beyan formu ile ekli evrakın verilmesi sırasında başvuruyu kabul eden görevli tarafından yapılacak ön incelemede tespit edilen noksanlıklar, müracaat sahibine verilen alındı belgesinde gösterilir. Bu Yönetmelikte belirtilen ruhsatlandırmaya ilişkin süreler eksik belgelerin yetkili idareye verilmesi ile başlar. 16/12/2003 tarihli ve 25318 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği ekindeki listede yer alan işletmelerle, birinci sınıf gayrisıhhî müessese grubunda yer alan işletmelerin aynı olması durumunda, yetkili idareler ruhsat verirken Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) dosyasında yer alan belgelere göre işlem yapar.”
Hüküm ve açıklamalarına yer verilmiştir.
IV. KAMU DENETÇİSİ Av. FATMA BENLİ YALÇIN’IN KAMU BAŞDENETÇİSİ'NE ÖNERİSİ
9. Kamu Denetçisi tarafından dosya kapsamında yapılan değerlendirme neticesinde, başvuru konusuna ilişkin “Tavsiye Karar Önerisi” Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlendirme
10. Uyuşmazlık konusu, başvuranın çalıştırdığı fırın ve kafenin 20 metre karşısında bulunan ve belediyenin verdiği ruhsata aykırı olarak çay ve meşrubat satan simitçi tezgahının kaldırılması talebi hakkındadır.
11. Başvuran dilekçesinde 2019 Kasım ayından beri şikayetlerinin devam etmekte olduğunu, hepsi de kanıtlı video çekimleri içeren en az 10 dilekçe yazdığını ama olumlu karşılık almadığını ifade etmektedir.
12. Kurumumuz tarafından 19.08.2020 tarih ve 36311982-2020/89161-S.20.75016 sayılı bilgibelge talebi yazısına istinaden Gaziemir Belediye Başkanlığı’ndan alınan cevabi yazıda belediyenin yalnızca 2019 yılı sonunda yaptığı denetime ilişkin belge ve kayıtları sunduğu görülmüştür.
13. Gaziemir Belediye Başkanlığı’ndan alınan cevabi yazı ekinde simit, poğaça vb. satışına ilişkin “Genel Şartname”nin 22 nci maddesinde “simit arabası kurulu olan satış noktalarına gerekli ruhsatın ve izinlerin alınması kaydıyla simit, boyoz, poğaça, vb. fırın ürünlerinin satışı için izin verilmiş olup bu tür işyerlerinde çay, içecek benzeri ürünlerin satışı için izin verilmemiştir” hükmünün bulunduğu bilgisine yer verilmiştir.
14. Gaziemir Belediye Başkanlığı’ndan alınan cevabi yazı ekinde bulunan bir diğer doküman olan 13.11.2019 tarihine ait zabıta tutanağında; gevrek-börek-simit büfesinin seyyar olarak ... plakalı minibüs içerisinde çay satışı yaptığının tespit edildiği, uyarı yapıldığı 11.11.2019 itibarıyla konunun takip altına alındığı, daha sonraki tarihlerde yapılan denetimlerde (iki gün içerisinde) mahzurlu duruma rastlanmadığının tutanak altına alındığı bilgisine yer verilmiştir. Aynı şekilde 02.12.2019 tarihli Tutanakta “… Yapmış olduğumuz denetimlerde Sşimit arabasının altında bulunan kolide, meyve suyu bulunduğu ve satışı yapıldığı tespit edilmiş, yapılan uyarı sonucunda çeşitli gün ve saatlerde yapmış olduğumuz kontrollerde çay, meyve suyu satışının yapılmadığı simit arabasının etrafında bulunan bankların Gaziemir Belediyesine ait olduğu tarafımızdan fotoğraflanmak sureti ile tespit edilmiştir” ifadeleri yer almaktadır.
15. Cevabi yazı ekinde bulunan kira sözleşmesinde “fesih yetkisi”nin düzenlendiği 14. maddede;“Kiracının kira dönemi sona ermeden faaliyetini durdurması, işletme ruhsatının her ne sebeple olursa olsun iptal edilmesi veya taahhüdünü sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi hallerinde (taksitlerin süresinde ödenmemesi dahil) 2886 sayılı Kanunun 62. maddesine göre idare 10 gün süreli ihtarname ile durumu kiracıya bildirir ve ihtarnamede yazılı hususlara uyulmasını ister. İhtarnamede belirtilen 10. günün sonunda, yerinde yapılacak kontrolde, belirtilen hususlara uyulmadığı görülürse, kira sözleşmesi fesh edilerek kesin teminatı irad kaydedilir ve son bir yıl kira bedeli tazminat olarak tahsil edilir.” hükmüne yer verilmiştir. Ancak cevabi yazıda 10. günün sonunda bir kontrol yapıldığı bilgisine rastlanmamıştır. Yine kira sözleşmesinin “fesih yetkisi”ni düzenleyen 14 üncü maddesinde; Bu sözleşmenin kiracıya yükümlülük getiren herhangi bir maddesinin ihlali sözleşmenin önemli ölçüde ihlali sayılır ve taşınmaz idarece hiçbir bedel ve tazminat ödenmeksizin teslim alınır.” hükmü yer almaktadır. Bu maddeye de başvurulmadığı görülmektedir.
16. 26490 sayılı Belediye Zabıta Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinde zabıtanın görevleri arasında; “Kanunların belediyelere görev olarak verdiği takip, kontrol, izin ve yasaklayıcı hususları yerine getirmek, Belediye cezaları ile ilgili olarak kanunlar uyarınca belediye meclisi ve encümeninin koymuş olduğu yasaklara aykırı hareket edenler hakkında gerekli işlemleri yapmak” sayılmıştır. Dosya kapsamında yapılan incelemelerde, başvuranın pek çok kez şikayette bulunduğu, belediyenin ise 2019 yılı sonunda denetim yaptığı, ilgili idarenin anılan maddede belirtilen görevleri yerine getirmediği anlaşılmaktadır.
17. Öte yandan kafe niteliğindeki işyerlerinin, “İşletme ve Çalışma Ruhsatı” edinebilmeleri için, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’in 5 inci maddesinde belirtilen şartları taşıması gerekmektedir. Aynı yönetmeliğin 6 ıncı maddesinde “Yetkili idarelerden usulüne uygun olarak işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmadan işyeri açılamaz ve çalıştırılamaz” denildiğinden, bu tür işyerlerinin kanun ve yönetmeliklerde belirtilen izin belgelerini edinmeden açılması ve çalıştırılması mümkün değildir. Başvuran, ilgili idareden “İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı” edinerek faaliyet göstermekte olan ticari bir işletme sahibidir. Türk Ticaret Kanununun 11.maddesinde “ticari işletme”nin, “gelir sağlamayı hedef tutan” faaliyetlerin devamlı ve bağımsız şekilde yürütüldüğü işletme olduğu ifade edilmektedir. Bu bağlamda, kafenin önünde, simit satma ünitesinde, kafede satılan türden çay, meşrubat gibi içeceklerin satılmasına izin verilmesi, belediyeden gerekli belge ve izinleri almış bulunan, belirli bir sermaye koymak suretiyle ticari esaslara göre faaliyet gösteren, anılan işyerinin “gelir sağlama” hedefini yerine getirmesinde olumsuz etki edecektir. Bu nedenle, simit satış üniteleri üzerinde gerekli denetim ve tedbir işlemlerini yerine getirmeyen, başvuranın işletmesinin zarara uğramasına neden olan belediyenin bu tutumu hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu tespiti yapılmıştır.
18. Yukarıda anlatılan hususlar, başvuranın iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; devamlı şekilde denetlenmesi gereken satış noktasının denetiminin yapılmamasında ve kira sözleşmesinin gereklerinin yerine getirilmesinin sağlanmamasında hukuka ve hakkaniyete uygunluk tespit edilememiştir.
B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
19. İyi yönetim ilkelerine, 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6 ncı maddesinde yer verilmiştir. Bu ilkelere göre yapılan değerlendirmede, başvurana idarece verilen cevabi yazıda hangi sürede hangi mercilere başvurabileceği bilgisinin verilmediği görülmüş olup, ilgili İdarenin "Karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi" ilkesine uymadığı tespit edilmiştir. İdarenin bundan sonra bahse konu ilkelere uygun davranması önerilmektedir.
VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA
20. 14/06/2012 tarih ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 17 nci maddesinin sekizinci fıkrasına göre Kamu Denetçiliği Kurumuna, dava açma süresi içinde yapılan başvuru, işlemeye başlamış olan dava açma süresini durdurmakta olup, anılan Kanunun “Dava açma süresinin yeniden işlemeye başlaması” başlıklı 21’inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, ilgili idarece tavsiye kararı üzerine 30 gün içerisinde herhangi bir işlem tesis edilmez veya eylemde bulunulmaz ise (varsa) dava açma süresinden kalan süre işlemeye devam edecek olup, İzmir İdare Mahkemesi’nde yargı yolu açıktır.
VII. KARAR
Yasal mevzuat uyarınca dosya kapsamında açıklanan gerekçelerle, BAŞVURUNUN KABULÜNE;
Şikayete konu simit satış ünitelerinin denetlenmesi ve kira sözleşmesi çerçevesinde işlem yapılması hususunda GAZİEMİR BELEDİYE BAŞKANLIĞINA TAVSİYEDE BULUNULMASINA,
Kararın Başvurana ve GAZİEMİR BELEDİYE BAŞKANLIĞINA tebliğine,
6328 sayılı Kanunun 20 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca idarece bu karar üzerine tesis edilecek işlemin otuz gün içinde Kurumumuza bildirilmesinin zorunlu olduğuna, Türkiye Cumhuriyeti Kamu Başdenetçisince karar verildi.
Şeref MALKOÇ
Kamu Başdenetçisi
Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA