www.mevzuattakip.com.tr



İlçe Özel İdare Müdürlüklerine Atamada Görevde Yükselme Durumu



T.C

DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI

Sayı: B.13B1BDPB.0.11.211.01.01/8907                                                                18.05.2012

Konu: Görevde yükselme                                      

 

İÇİŞLERİ BAKANLIĞINA

 

İlgi: 02.05.2012 tarihli ve B.05,0.MAH.0.08.01-00/253-11672 sayılı yazı.

“Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik” te  20.02.2012 tarihli ve 2012/2876 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla gerçekleştirilen “ilçe müdürün kadrolarının” kapsam dışına çıkarılmasına ilişkin değişikliğe binaen, “Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik” te de bu yönde bir değişiklik yapılması gerekip gerekmediğine ;”ilçe özel idare müdürü” ünvanlı kadro için görevde yükselme sınavına girmeye hak kazanan personelin bu sınava tabi tutulup tutulamayacaklarına ilişkin ilgili yazı ve eki incelenmiştir.

Bilindiği gibi, 15.03.1999 tarihli ve 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kabul edilerek 18.04.1999 tarihli ve 23670 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik” in 01.03.2010 tarihli ve 2010/192 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla değişik 2’ nci maddesinin birinci fıkrasında, bu Yönetmeliğin 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin eki (I) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kadrolarda, il özel idareleri ve belediyeler ile bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmelere ait memur kadrolarında, düzenleyici ve denetleyici kurumlara ait memur kadrolarında, özelleştirme kapsam ve programında bulunan kuruluşlar da dâhil olmak üzere kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarına ait memur kadroları ile sözleşmeli personel pozisyonlarında istihdam edilen personelin, müdür ve daha alt görevde yükselme mahiyetindeki asaleten atamaları ile en az ortaöğretim düzeyinde mesleki veya teknik eğitim sonucu ihraz edilen unvanlara ilişkin unvan değişikliği mahiyetindeki asaleten atamaları hakkında uygulanacağı; 20/02/2012 tarihli ve 2012/2876 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla değişik ikinci fıkrasında, başmüdür, işletme, müessese, fabrika, kombina ve meydan müdürlüklerine, taşra teşkilatı bölge ve il müdürü ile doğrudan merkeze bağlı taşra kuruluşlarının müdür kadrolarına ve bunların yardımcılıklarına, ilçe müdürü kadrolarına yapılacak atamalarda bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmayacağı; üçüncü fıkrasında ise, kurum ve kuruluşların daha üst görevler de dâhil olmak üzere ikinci fıkrada belirtilen görevler ile bu Yönetmelik kapsamında bulunmayan diğer görevlere yapılacak atamalara ilişkin şartlarını özel yönetmeliklerinde düzenleyebileceği hükmünde yer vermiştir. Aynı Genel Yönetmeliğin 15’ inci maddesinde bulunan , “Kurumlar, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi ve disipline ilişkin şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dâhil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerini, yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile bu konulara ilişkin diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları yönetmelikle düzenler. Bu Yönetmeliğin uygulanması sırasında doğacak tereddütleri gidermeye Devlet Personel Başkanlığı yetkilidir.” hükmü gereğince, her kurum kendi personelinin görevde yükselme ve unvan değişikliğine ilişkin usul ve esaslarını kendi özel yönetmeliğiyle düzenlemiştir.

Bununla birlikte, 04.07.2009 tarihli ve 27278 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik” in 2’nci maddesinde, “Bu Yönetmelik, il özel idareleri, belediyeler ve bu idarelerin bağlı kuruluşları ile bunların kurdukları birlik, müessese, işletme ve bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda, 657 sayılı Devlet Memuru Kanunu hükümlerine tabi olarak görev yapan personelden, görevde yükselme suretiyle atanacaklar ile en az ortaöğretim düzeyinde mesleki ve teknik eğitim sonucu ihraz edilen unvanlara, unvan değişikliği suretiyle atanacakları kapsar.” hükmü mevcuttur. Mezkûr Yönetmeliğin 6’ncı maddesinde, görevde yükselme sınavına tabi olarak atanacaklarda aranacak genel şartlara; 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde ise, “müdür” ünvanlı kadroya atanacaklarda aranacak özel şartlara yer verilmiştir. Aynı Yönetmeliğin 25’inci maddesinde de, “Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.” Hükmü bulunmaktadır.

Diğer taraftan, 10.06.2007 tarihli ve 26548 sayılı "İl Özel İdareleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik' in 17'nci maddesinin birinci fıkrasında, "5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 35'inci maddesi çerçevesinde ilçelerde özel idare teşkilatı kurulması durumunda, İldeki İlçe sayısını geçmeyecek sayıda ilçe özel idare müdürü kadrosu bu Yönetmeliğin Ek 4'ünde yer alan (I) sayılı Özel İdareler Memur Kadro Kütüğüne uygun olarak ihdas edilerek özel idarenin kadrolarına eklenir." hükmü getirilmiştir

Ayrıca, genelge "Yasa ve yönetmeliklerin uygulanmasında yol göstermek, herhangi bir konuda aydınlatmak, dikkat çekmek üzere ilgililere gönderilen yazı, tamim, sirküler" şeklinde tanımlanmakta olup, idarenin bu türden düzenleyici işlemle yapması doktrinde genel kabul görmektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesinin 18.07.1994 tarihli ve K.1994/57 sayılı Kararında, "Anayasa'nın tüzükleri düzenleyen 115'inci maddesinde, kanunlarla yürütme organına bırakılan sınırlı alan ile kanun hükümlerinin uygulanması alanında Bakanlar Kurulu'na tüzük çıkarma yetkisi verilmiştir. 124'üncü madde ile kanun ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere Bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerine yönetmelik çıkarma yetkisi tanınmıştır. İki temel idari düzenleme biçimi olan tüzük ve yönetmelikler hakkında konulan esasların diğer düzenleme biçimleri için de geçerli olduğunu kabul etmek gerekir. Zira tüzük ve yönetmelikler için konulan sınırlamaların diğer düzenleyici idare metinleri için kabul edilmemesi, üst yasal metinler için konulan sınırlamaların alt yasal metinler için kabul edilmeyeceği anlamına gelir. Bu biçimde bir yorum yapılamayacağı açıktır. Yürütme organı ve idare değişik isimler adı altında düzenleme yapmaktadır. Uygulamada tüzük, kararname, yönetmelik, yönerge, genelge, sirküler, karar, tebliğ gibi isimler altında idari düzenlemeler görülmektedir. Bu düzenlemelerin ismi ne olursa olsun, tüzük ve yönetmeliklerin biçimsel özellikleri saklı kalmak kaydıyla bütün idari düzenlemelerin Anayasal ve hukukî temelleri aynıdır." ifadelerine yer verilmiştir.

Bu itibarla;

1- "Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik'te "ilçe özel idare müdürü" ünvanlı kadronun, unvan adı zikredilmek suretiyle açıkça düzenlenmemiş olduğu; ancak, ilçe özel idare müdürü kadrosunun anılan Yönetmeliğin 7'nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde atanma şartları düzenlenmiş bulunan "müdür" ünvanlı kadro çerçevesinde değerlendirilerek ve söz konusu bent işletilmek suretiyle görevde yükselme sınavıyla atandığı anlaşılmaktadır. Genel Yönetmelik, kapsam dışında yer verilmiş olan görevlerin, kurumsal yönetmeliklerde sınav şartı da dâhil olmak üzere düzenlenmesine cevaz vermektedir. Nitekim 08.06.2007 tarihli ve 26546 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan " İçişleri Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik" te il müdürü ünvanlı birçok kadro, görevde yükselme sınavıyla atanılan görevler olarak düzenlenmiştir. Dolayısıyla, Bakanlığımızın öncelikle ilçe özel idare müdürü ünvanlı kadronun görevde yükselme sınavı kapsamında bir görev olarak kalıp kalmaması hususunda takdir hakkını kullanması gerektiği,

2-  Bakanlığımızın takdir hakkının, ilçe özel idare müdürü ünvanlı kadronun görevde yükselme sınavı kapsamı dışında bir görev olması yönünde kullanılması halinde, ilçe özel idare müdürü ünvanlı kadronun zaten "Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelikte herhangi bir değişiklik yapılmaksızın ve uygulama birliğini sağlamak açısından ilçe özel idare müdürü kadrosunun görevde yükselme kapsamında olmadığına ilişkin Bakanlığınızca yayımlanacak bir genelgeyle bu hususun mahalli idarelere duyurulmasının mümkün bulunduğu söz konusu irade konusu irade beyanından sonra da, ilgililerin bahsedilen ünvanlı kadroyla atanmak için görevde yükselme eğilimi ve sınavına tabi tutulmalarına gerek kalmayacağı,

3- Bakanlığınızın takdir hakkının ilçe özel idare müdürü ünvanlı kadronun görevde yükselme sınavı kapsamında bir görev olarak kalması yönünde kullanılması halinde ise anılan Yönetmelikte en kısa sürede değişiklik yapılarak mezkûr Yönetmeliğin 5'inci maddesinin (a) bendinde düzenlenen yönetim hizmetleri grubunda ilçe özel idare müdürü unvanına da yer verilmesi ve belirtilen Yönetmeliğin 7'nci maddesinde bu ünvanlı kadroya ilişkin atanma şartlarının münhasıran düzenlenmesinin yerinde olacağı; bu durumda ilgililerin bahsedilen ünvanlı kadroya atanmak için görevde yükselme eğitimi ve sınavına tabi tutulmaya devam edilecekleri değerlendirilmektedir.

Bilgilerinize arz ederim.


Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA