![]() |
www.mevzuattakip.com.tr |
Toplantı No: 74
Toplantı Tarihi: 02.05.2007
Karar Sayısı: 2007/436
XXX’ in itirazının KISMEN KABULÜ ile
Raportör Görüşü doğrultusunda,
Kurula Başvuru Tarihi: 26.01.2007 ( Kurula intikal: 01.02.2007, Kayıt No: 121 )
İtirazın Konusu: XXX, 25.12.2006 ve 08.01.2007 tarihli dilekçeleri ile Aydın ili Bozdoğan İlçe Belediye Başkanlığına yazılı olarak 3 adet bilgi edinme başvurusunda bulunmuştur.
25.12.2006 tarihli dilekçesinde, Bozdoğan Belediyesinin 03.10.2006 tarihli cevabi yazısına istinaden 31.08.2006 itibariyle mezkûr Belediyenin değişik birimlerinde 32 memur, 16 işçi çalıştığının kendisine bildirildiğini, tam donanımlı modern bir mutfak ünitesi ve yetişmiş personeliyle 200 kişiye hizmet verebilecek kapasitede faal bir restoran bulunduğu halde 28.12.2006 tarihinde “Memurlara öğle yemeği verilmesi hizmet alımı işi” ihalesinin gerçekleştirileceğini, 4734 sayılı Kanuna göre “İhale yetkilisinin geçerli gerekçe ve kriterleri göz önünde bulundurarak ihaleye çıkılmasına onay verebileceğini” ifade ederek
?
1. Memur personelin ikamet ettiği konutların işyerine uzaklığı yürüyüş mesafesindeyken ve idarenizin aynı anda 200 kişiye hizmet verebilecek kapasiteli sosyal tesisinde bu ihtiyacın karşılanması olanağı bulunurken, öğle yemeği için ihale ile dışarıdan temin yoluna gidilmesi memur personelin talebinden mi idarenizin takdirinden mi kaynaklanmıştır?
2.İdarenizin her türlü donanımı haiz, yetenekli personele sahip ve piyasaya hizmet veren 200 kişilik faal sosyal tesisi-restorantı bulunmasına rağmen 32 memur personelin öğle yemeği ihtiyacının karşılanmasına dönük yemek hizmeti alım ihalesine çıkılmasında, Kamu İhale Kanununa göre kamu kaynaklarının kullanılmasında ekonomiklik ve verimlilik açısından belirleyici kriter ile gerekçe ne olmuştur” Sosyal tesisinizdeki yemek bedelleri piyasaya göre ekonomik olmadığından büyük kapasiteli yemek fabrikalarından temin için mi ihaleye çıkılmıştır?
3.İhale ilanının 9. maddesinde “teklifler götürü bedel üzerinden ve işin tamamı için verilecektir” şartı ile aynı maddede yer alan “bu ihalede kısmi teklif verilebilir” şartı çelişmekte midir?
4.İlanın 2-b maddesinde yer alan “sözleşmede belirtilen firmanın anlaşmalı olduğu üç iş yerinde” hükmünden kastedilen üç ayrı lokantada yemek verilmesi mi, yemek öğününün başka kalem emtia ile (bakliyat, temizlik vb..) ikamesi mi istenmektedir?
hususlarının kendisine bildirilmesini talep etmiştir.
XXX, dilekçesinde belirttiği konuyla alakalı olmak üzere 28.12.2006 tarihinde yemek hizmeti alım ihalesi gerçekleştirildiği halde, ihaleden sonra ilan değişikliğine çıkıldığını ve ihale sözleşmesinin imzalanamadığını belirtmiştir.
İlgili şahıs, 08.01.2007 tarihli (ek-2’deki) dilekçesi ile mezkûr belediyeye başvurarak;
?
1.01/05/2006 tarihi ile 31.12.2006 tarihlerini kapsayan döneme ait memurlara öğle yemeği hizmeti satın alınması için Bozdoğan Belediye Başkanlığınca 05.05.2006 tarihinde çıkılan ihalede kaç istekli firma tarafından teklif sunulmuştur? Hangi yüklenici firma kazanmıştır?
2.İhaleyi kazanan yüklenici firma ile toplam kaç öğün üzerinden ve toplam ihale bedeli kaç ytl olarak, hangi tarihte sözleşme imzalanmıştır? Yemek öğünü hangi tarihten itibaren verilmeye başlanmıştır?
3.01/01/2007 tarihi ile 31.12.2007 tarihlerini kapsayan döneme ait memurlara öğle yemeği hizmeti satın alınması için 28.12.2006 tarihinde çıkılan ihaleye kaç istekli tarafından teklif sunulmuştur? Hangi yüklenici firma kazanmıştır?
1.İhale, sözleşme bedeli kaç ytl olarak, hangi tarihte imzalanmıştır? Hangi tarihten itibaren öğün verilmeye başlanmıştır??
sorularının cevaplanması isteminde bulunmuştur.
XXX, 08.01.2007 tarihinde ek-3’teki dilekçesi ile adı geçen belediyeye müracaat ederek, “belediye başkanlığı birimleri ile bağlı kuruluşlarında görevli olan ve sosyal yardım kapsamında bulunan bütün işçi ve memur personel için ayakkabı, çizme, iş elbisesi, yağmurluk alımlarına ilişkin olarak
1.2004, 2005, 2006 yıllarına ait alımların 4734 sayılı Kanuna göre hangi usulle yapıldığının kendisine bildirilmesi ile her bir yıl için yapılan alımların birim fiyatları, adetleri ve toplam ödenen tutarlarını gösteren yüklenici fatura örneğinin birer suretinin,?
2.Daha önce erişimine sunulmayan bilgi ve belgelerin, itirazen başvurduğu Bilgi Edinme ve Değerlendirme Kurulunun 13.12.2006 günlü 2006-958 ve 2006-1001 sayılı kararları gereğince tarafına verilmesini talep etmiş, aksi halde kurul kararlarının yerine getirilmediği cihetiyle ilgili mercilere başvuracağını ifade etmiştir.
Bozdoğan Belediyesinin 08.01.2007 tarihli cevabi yazısında, ilgili şahsın bilgi edinme başvurularının T.C. kimlik numarası bulunmadığı gerekçesiyle cevaplanamadığı, T.C. kimlik numarası ulaştırıldığı takdirde değerlendirmeye alınacağı ifade edilmiştir.
XXX, anılan belediyenin cevabi yazısına karşılık 11.01.2007 tarihli dilekçesi ile T.C. kimlik numarasını bildirmiş, Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmeliğin 9. maddesine göre yazılı olarak yapılan bilgi edinme başvurularında T.C. kimlik numarası yazılma şartının mevzuu bahis olmadığını, idarenin bu hususu gerekçe göstererek talebini reddetmesinin hukuka aykırı olduğunu ifade etmiştir.
Sonuç olarak ilgili şahıs, 25.12.2006 ve 08.01.2007 tarihli bilgi edinme başvurularının, T.C. Kimlik numarası olmadığı gerekçesiyle hukuk dışı bir şekilde reddedildiğinden, T.C. kimlik numarasını bildirdiği 11.01.2007 tarihli dilekçesine ise cevap verilmediğinden bahisle Kurulumuza itirazen başvurmuş, isteminin 4982 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi hükmünce yerine getirilmesi hususunda gereğinin yapılmasını talep etmiştir.
Kurulumuz Sekreteryasınca yapılan araştırma neticesinde Bozdoğan Belediyesinin 24.01.2007 tarihli yazısıyla adı geçen şahsın dilekçesine cevap verildiği anlaşılmış ve söz konusu dilekçe fax yoluyla edinilmiştir.
Mezkûr Belediyenin cevabi yazısında, 04.09.2006 ve 18.09.2006 tarihli bilgi edinme başvurularına red cevabı verilmesi üzerine Kurulumuza yapılan itiraz başvurusu sonucunda alınan 13.12.2006 günlü 2006-958 ve 2006-1001 sayılı kararlar gereğince başvuruya esas bilgi ve belgelerin XXX’ in erişimine açıldığı belirtilmiş,
“Ancak bu bilgileri neden aldığınız da bilgiler elinize geçtikten sonra daha iyi anlaşılmıştır. Bu bilgileri İlçedeki bir kısım esnaf ve vatandaş ile paylaştığınız, bu esnaf, ticaret erbabı ve vatandaşlara bir kısım ticari sır olabilecek bilgileri vererek Bilgi Edinme Kanununa aykırı davrandığınız gibi Belediyemiz ile iş yapmış bulunan bir kısım ticari işletmenin ve esnafların ticaret bilgilerinin ortaya konmasına neden olduğunuz da saptanmıştır.
Diğer yandan Belediye ve Belediye Başkanı olarak hakkımda İlçemiz için de çeşitli yerlerde aleyhte propaganda yaparak “ Belediyenin her türlü bilgisinin elinizde olduğunu, haklarında dava açtırarak mahkûm ettireceğinizi? beyan ettiğiniz bilgilerine ulaşılmıştır.
Tüm bu unsurlar değerlendirildiğinde, istemiş olduğunuz belge ve bilgiler gerek Anayasanın başlangıç ve 14. maddesindeki “Temel hak ve hürriyetlerin kötüye kullanılması”nı düzenleyen hükümleri ve gerekse Medeni Kanunun dürüstlük içeren 2. iyi niyeti düzenleyen 3. maddelerine aykırılık oluşturması yanında, Bilgi Edinme Kanununun amaç ve ruhuna aykırı ve ceza hükümlerini düzenleyen maddesinde belirtilen duruma uygun olduğu görülmektedir.
Bu nedenle isteminiz itirazı kabil olmak kaydıyla yerine getirilememiştir.?
Hususları ifade edilmiştir.
K A R A R: 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun amacı “kamu hukukuna tâbi olan veya kamunun denetimi altında bulunan veyahut kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir”.
Anılan Kanunun ‘temel ilkeler’ başlıklı 5 nci maddesine göre İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur”.
7 nci madde hükmünde de “İhalesi yapılacak her iş için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale yetkilisinden alınan onay belgesi ve eki yaklaşık maliyete ilişkin hesap cetveli, ihale dokümanı, ilân metinleri, adaylar veya istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile ilgili bütün belgeler bulunur” ifadesi yer almaktadır.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun “mali saydamlık” başlıklı 7 nci maddesine göre ?Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında denetimin sağlanması amacıyla kamuoyu zamanında bilgilendirilir?.
Adı geçen Kanunun 8. maddesi hükmünde “Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur ve yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorundadır” ifadesi mevcuttur.
Mezkûr Kanunun “harcama talimatı ve sorumluluk” başlıklı 32. maddesine göre “Bütçelerden harcama yapılabilmesi, harcama yetkilisinin harcama talimatı vermesiyle mümkündür. Harcama talimatlarında hizmet gerekçesi, yapılacak işin konusu ve tutarı, süresi, kullanılabilir ödeneği, gerçekleştirme usulü ile gerçekleştirmeyle görevli olanlara ilişkin bilgiler yer alır.
Harcama yetkilileri, harcama talimatlarının bütçe ilke ve esaslarına, kanun, tüzük ve yönetmelikler ile diğer mevzuata uygun olmasından, ödeneklerin etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasından ve bu Kanun çerçevesinde yapmaları gereken diğer işlemlerden sorumludur”.
XXX’ in 25.12.2006 tarihli (ek-1) dilekçesinde yer alan ikinci sorudaki bilginin, yukarıda belirtilen kanun hükümleri çerçevesinde ihale yetkilisi geçerli gerekçe ve kriterleri göz önünde bulundurarak ihaleye çıkılmasına onay verebileceğinden, adı geçen Belediyenin elinde bulunan veya görevi gereği bulunması gerekli bilgi ve belgelerden olduğu,
İtiraz sahibinin 25.12.2006 tarihli dilekçesinde yer alan dört numaralı bilgi, 08.01.2007 tarihli (ek-2) dilekçesinde yer alan bir, iki, üç ve dördüncü soru ile 08.01.2007 tarihli (ek-3) dilekçesinde bulunan birinci sorudaki bilgi ve belgelerin 4982 sayılı Kanundaki istisnalara girmediği hasebiyle adı geçen şahsın erişimine açılmasına;
25.12.2006 tarihli dilekçede bulunan bir ve üç numaralı hususlarla ilgili ise 4982 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin “Tavsiye ve mütalaa talepleri bu Kanun kapsamı dışındadır.” hükmü uyarınca Kurulumuzca herhangi bir işlem yapılmasına yer olmadığına;
Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas Ve Usuller Hakkında Yönetmeliğin “Başvuru Usulü” başlıklı 9 uncu maddesine göre “Gerçek kişiler tarafından yapılacak bilgi edinme başvurusu; başvuru sahibinin adı ve soyadı, imzası, oturma yeri veya iş adresini içeren dilekçeyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşa yapılır.” “Elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla yapılacak başvurular” başlıklı 10 uncu maddeye göre ise “Bilgi edinme başvurusu, kişinin kimliğinin ve imzasının veya yazının kimden neşet ettiğinin tespitine yarayacak başka bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması kaydıyla elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla da yapılabilir.
Gerçek kişiler tarafından elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular, başvuru sahibinin adı ve soyadı, oturma yeri veya iş adresine ilave olarak kimlik doğrulama amacıyla kullanılacak T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine EK-1?de yer alan form doldurulmak suretiyle yapılır.” hükümleri uyarınca yazılı olarak yapılacak bilgi edinme başvurularında T.C. kimlik numarası şartının zorunlu bir unsur olarak aranmaması gerektiğinin,
Kurulumuzca erişime açılması uygun görülmüş olan bilgi ve belgelerin, 4982 sayılı Kanunun 23 ncü maddesi gereği ticari sır içermesinin mümkün bulunmadığı, dolayısıyla mezkûr belediyenin XXX’ a hitaben 24.01.2007 tarihli cevabi yazısında zikrettiği hususun söz konusu olamayacağının, Aydın ili Bozdoğan İlçe Belediye Başkanlığına bildirilmesine oybirliğiyle,
Telefon: +90 (312) 473 84 23
E-Posta: [email protected]
Adres: Çetin Emeç Bulvari Hürriyet Cad. No: 2/12 Çankaya ANKARA