T.C.
DANIŞTAY
8. Daire
Esas : 1998/488
Karar : 2000/2238
Tarih : 27.03.2000
ÖZET: Bir köyün sınırları içerisinde bulunan kaynak suyunun, başka bir belediye başkanlığına tahsisine, 178 s. Yasa Hükmünde Kararnamenin değişik 13/d maddesi uyarınca Milli Emlak Genel Müdürlüğü yetkilidir.
(3202 sayılı KHGK. m. 2, 3) (178 sayılı KHK. m. 13) (7478 sayılı KİSK. m. 11, 15)
KARAR METNİ:
Temyiz İsteminde Bulunan: Maliye Bakanlığı
Karşı Taraf : ... Köy Tüzel Kişiliğini Temsilen Köy Muhtarı...
Vekili : Av. ...
İstemin Özeti : ... İli. ... İlçesi... Köyü hudutları içinde devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan kaynak suyunun küçük sanayi sitesinde kullanılmak üzere... Belediye Başkanlığına tahsisine ait Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğünün 13.11.1996 tarih ve 36554 s. işleminin iptali istemiyle açılan davada, 3202 s. Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Yasanın 3/e maddesi uyarınca devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan çıkan membaların içme suyu amacıyla tahsis ve tevzii yetkisi Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğüne verildiğinden, Maliye Bakanlığınca 31.3.1995 tarih ve 6 s. Genelgeye dayanılarak su tahsisi yapılması işleminde yetki yönünden hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden Kayseri İdare Mahkemesinin 24.9.1997 tarih ve 685 s. kararının, 178 s. Yasa Hükmünde Kararname''nin 13/d maddesi uyarınca bakanlıklarının tahsise yetkili olduğu öne sürülerek 2577 s. İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti: Yanıt verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi Ayten Küçük''ün Düşüncesi: İstenin reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı Cem Erbük''ün Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar. 2577 s. İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen sebeplerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve kanuni nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşülerek düşünüldü:
Uyuşmazlık, ... İli, ... İlçesi ... Köyü hudutları içinde bulunan kaynak suyunun ... Belediye Başkanlığına tahsisine ait davalı idare işleminden doğmuştur.
9.5.1960 günlü ve 7478 s. Köy İçme Suları Hakkında Yasasının 11. maddesinde, köye ilişkin suları başka köyün, köylerin veya meskun mahallerin ihtiyacına göre tahsis etmeye ve tahsis şeklini değiştirmeye DSİ Genel Müdürlüğünün yetkili olduğu, 15. maddesinde ise belediye teşkilatı bulunan ve nüfusu son genel sayımda 3000''e kadar olan kasabalarda da bu yasa hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiş, ancak 24.5.1983 gün ve 2824 s. Kanunun 1. maddesi ile 15. maddenin kaldırılmasına karar verilmiştir.
Bu kanundan sonra yürürlüğe giren 9.5.1985 gün ve 3202 s. Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Yasanın 2/e maddesinde umuma ilişkin sular ile kanunlarla köye ve köylüye devir ve tahsis edilmiş veya köyün veya köylerin eskiden beri kullanımında bulunan suları, köylere ve bağlı yerleşim birimlerinin ihtiyacına göre tevzi etmek, kısmen veya tamamen başka köye, köylere, bağlı yerleşim birimlerine tahsis etmek ve tahsis şeklini değiştirmek Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görevleri arasında sayılmıştır.
Anılan mevzuat hükümlerinden, köy içme sularının tahsisi hakkında önceden DSİ Genel Müdürlüğüne ilişkin olan yetkinin sonradan çıkan kanunla Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğüne verildiği, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün bu konudaki yetkisinin de, ancak bir köyde bulunan içme suyunun başka bir köye veya bağlı yerleşim birimine tahsisine ait olduğu, köy içme suyunun belediye teşkilatı bulunan yere tahsisinde bir yetkisinin bulunmadığı görülmektedir.
Diğer yandan. 178 s. Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Yasa Hükmünde Kararnamenin 19.6.1994 tarih ve 543 s. Yasa Hükmünde Kararname''nin 6. maddesi ile değişik 13/d maddesinde, devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerden kamu hizmeti için kullanılması gerekli olanları genel, katma ve özel bütçeli idarelere tahsis etmek Milli Emlak Genel Müdürlüğü görevleri arasında sayılmış, bu yetkiye istinaden Milli Emlak Genel Müdürlüğünce çıkarılan 31.3.1995 gün ve 1995/6 s. Genelge ile tahsiste uygulanacak yöntem belirlenmiştir.
Bu durumda, dava konusu olayda köy hudutları içerisindeki kaynak suyunun... Belediyesine tahsisine 178 s. Yasa Hükmünde Kararname''nin değişik 13/d maddesi uyarınca Milli Emlak Genel Müdürlüğü yetkili bulunduğundan, bu konuda Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün yetkili olduğu yolundaki idare mahkemesi kararında mevzuata uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan sebeplerle idare mahkemesi kararının bozulmasına işin esası hakkında bir karar verilmek üzere dosyanın Kayseri İdare Mahkemesine gönderilmesine,
27.3.2000 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Kaynak: DKD Sayı 104
Yorumlar